Raport dotyczący indeksowania
Raport pozwala właścicielom stron internetowych zobaczyć, jak dobrze ich witryna jest uwzględniona w indeksie Google. Oczywiście w ten sposób mogą oni monitorować, jak duża część ich witryny została zaindeksowana, aby upewnić się, że są tak widoczni dla SEO, jak trzeba.
Według Google powinieneś idealnie widzieć, jak Twoja witryna stopniowo zwiększa liczbę „ważnych” stron w czasie, gdy Googlebot indeksuje coraz więcej stron. W rzeczywistości, tutaj możesz zobaczyć cztery całkowite komunikaty o statusie dla swojej witryny:
Error: Oznacza to strony, które nie zostały zaindeksowane. Kliknięcie w ten raport pokaże opis konkretnych błędów i może być użyty do zdiagnozowania problemów w Twojej witrynie. Powinieneś skupić się na naprawie tych problemów w pierwszej kolejności.
Ostrzeżenie: Strona jest indeksowana przez Google, ale ma problem, który może wymagać rozwiązania.
Wykluczone: Strona nie jest indeksowana, ale zazwyczaj z uzasadnionego powodu lub dlatego, że Google uważa, że właściciel witryny nie chce, aby strona była indeksowana. Obejmuje to strony niekanoniczne, strony wykluczone przez znaczniki „no-index” lub dlatego, że strony wydają się być duplikatami innych indeksowanych stron, a Google wybrało swój własny kanoniczny.
Poprawne (Valid): Są to strony, które są poprawne i zaindeksowane! Oznacza to, że Google Search Console jest używany do błędów i problemów z indeksowaniem w witrynie, które mogą być przekazane do webmastera lub dewelopera witryny do naprawy. Pozwala to również firmom mieć swego rodzaju „widok z lotu ptaka” na ich obecność w wynikach wyszukiwania Google.
Co robi Google Search Console, aby pomóc firmom z problemami w ich raporcie zasięgu?
Prawdę mówiąc Search Console nie integruje się z witrynami w sposób, który pozwala witrynom bezpośrednio naprawiać te problemy. Ale pozwala witrynom monitorować ich stan, a także zapewnia opcje żądania weryfikacji, gdy problem został naprawiony, lub jeśli właściciele witryn uważają, że błędy znalezione na platformie nie są dokładne.
Jedną rzeczą, która pozwala ludziom zrobić bezpośrednio jest złożenie stron do indeksu jeden po drugim lub poprzez złożenie sitemap.
Sekcja Sitemap w Search Console służy do przesyłania wykazu stron witryny ogółem tak, że Googlebot może łatwiej, i szybciej indeksować je. Jest to krok, który jest rzeczywiście zachęcany przez Google! Możesz użyć raportu Sitemaps, aby poinformować Google o nowych sitemapach dla Twojej domeny, zobaczyć jak często są one indeksowane, oraz zobaczyć wszelkie błędy, które Google napotkało podczas przetwarzania przesłanych sitemap.
Daje on również informacje o tym, jak wiele nowych adresów URL jest odkrywanych przez Google bezpośrednio z Twojej sitemapy.
- Narzędzie do inspekcji adresów URL
Możesz również sprawdzić status i działanie poszczególnych adresów URL w swojej witrynie, testując je w narzędziu inspekcji adresów URL w Search Console.
W szczególności narzędzie to pozwala użytkownikom upewnić się, że ich strona znajduje się w indeksie Google (lub sprawdzić, czy nie jest), mogą oni również zażądać indeksowania tutaj. Ponadto można zobaczyć wyrenderowaną wersję strony, przetestować ją, aby upewnić się, że Googlebot może czytać strony, zobaczyć załadowane zasoby i zobaczyć, czy strona jest kanonizowana przez Google lub zamiast tego kanonizuje się do innej strony. W przypadku korzystania z Google Search Console w SEO jest to świetne rozwiązanie do indywidualnego sprawdzania stron w celu zdiagnozowania problemów lub poproszenia o indeksowanie, aby ostatnie zmiany mogły zostać szybciej wychwycone.
Raport działań ręcznych może powiadomić Cię, jeśli Twoja witryna otrzymała karę nałożoną ręcznie przez człowieka z Google. W takim przypadku części lub cała witryna może nie być widoczna w wynikach wyszukiwania. Strona zostanie dotknięta ręcznymi działaniami, jeśli nie jest zgodna z wytycznymi Google dotyczącymi jakości dla webmasterów; zwykle jeśli wydaje się, że strona celowo próbuje manipulować swoją obecnością w wynikach wyszukiwania za pomocą podejrzanych praktyk SEO.
- Narzędzie do usuwania stron
To narzędzie pozwala właścicielom stron internetowych na tymczasowe usunięcie ich stron z wyników wyszukiwania. Narzędzie do usuwania nie powstrzyma Google przed indeksowaniem Twoich stron, a jedynie zapobiegnie ich pojawianiu się w wynikach wyszukiwania (przez około 6 miesięcy). Narzędzie to nie jest przydatne do trwałego usunięcia strony z wyszukiwania, lepszym sposobem na to byłoby po prostu usunięcie strony, zablokowanie dostępu za pomocą hasła lub dodanie tagu meta no-index, aby uniemożliwić Googlebotowi jej indeksowanie.
Kiedyś nazywało się to „Raportem szybkości” i dawało właścicielom stron internetowych wgląd w szybkość ładowania ich witryny z rankingami dla „Wolny”, „Umiarkowany” i „Szybki”. Ale Google od tego czasu zaktualizował ten obszar Search Console, aby dać bardziej szczegółowe dane na temat kilku ważnych metryk opartych na doświadczeniu użytkownika.
Raport mierzy LCP, FID i CLS dla całej domeny. Te metryki są zaprojektowane, aby dać właścicielom stron internetowych i marketerów informacje na temat tego, jak ich strona działa w kluczowych obszarach doświadczenia użytkownika. W ostatnich latach Google kontynuuje nacisk na doświadczenie użytkownika jako ważny element projektowania stron internetowych i włączył czynniki rankingowe do swojego algorytmu, aby to odzwierciedlić. Teraz mówią, że LCP, FID i CLS są włączone do algorytmu rankingowego.
Oto co oznaczają te metryki:
LCP to „Largest Content Paint”. Zasadniczo jest przeznaczony do pomiaru, jak długo trwa, aby znacząca treść pojawiła się na stronie.
FID to „First Input Delay”, czyli jak długo trwa zanim użytkownik może wejść w interakcję ze stroną.
CLS to „Cumulative Layout Shift”, który mierzy jak bardzo układ strony przesuwa się podczas ładowania.
Pozwala to firmom na przeglądanie metryk dotyczących szybkości ładowania stron w ich witrynie. Dane dotyczące wydajności są obliczane na podstawie rzeczywistych danych dotyczących użytkowania, które Google zebrał.
Jakie jest zastosowanie raportu Google Search Console’s Core Web Vitals w SEO? W ostatnich latach Google zwiększyło szybkość strony jako czynnik rankingowy zarówno dla wyników wyszukiwania na komputerach stacjonarnych, jak i mobilnych. Strony o wyjątkowo słabym czasie ładowania mogą skończyć się nieco niższą pozycją w Google. Obecnie Google jeszcze bardziej podkreśla znaczenie doświadczenia użytkownika, włączając inne metryki UX do swojego głównego algorytmu rankingowego.
Dłuższy czas ładowania strony może również oznaczać złe doświadczenia użytkownika, co może zwiększyć współczynnik odrzuceń. Według danych z Think with Google:
Jeśli czas ładowania strony wzrośnie z 1 sekundy do 3 sekund, bounce rate wzrasta o 32%
Jeśli czas ładowania strony wzrośnie z 1 sekundy do 6 sekund, współczynnik odrzuceń wzrasta o 106%.
- Raport użyteczności mobilnej
Google Search Console dostarcza szerokich informacji na temat przyjazności dla urządzeń mobilnych i potencjalnych problemów mobilnych w Twojej witrynie. Zawiera on listę wszystkich stron, które mają problemy podczas przeglądania na urządzeniach mobilnych.
Wszelkie strony wymienione w zakładce „Error” mają problemy, które mogą uniemożliwić im bycie przyjaznymi dla urządzeń mobilnych, wszystkie pozostałe mogą być wymienione jako „Valid”. Pozwala to marketerom i firmom na przeglądanie projektu swoich stron i konfiguracji mobilnych, aby upewnić się, że ich strona daje użytkownikom najlepsze doświadczenia na urządzeniach mobilnych.
Strony z odpowiednią przyjaznością dla urządzeń mobilnych mają również większe szanse na lepsze wyniki w mobilnych wynikach wyszukiwania Google.
Wszystkie te raporty to tylko kilka z głównych zasobów dostępnych w Search Console. W zależności od tego, jaki rodzaj biznesu prowadzisz i jak skonfigurowana jest Twoja strona, możesz mieć do dyspozycji inne raporty. Na przykład Search Console jest również używany, aby dać właścicielom firm informacje na temat ich danych strukturalnych, produktów, okruszków, snippets i wiele więcej!
Te raporty będą widoczne tylko wtedy, gdy masz pewne funkcje zakodowane w swojej witrynie.