Link building, czyli linkowanie to budowanie sieci linków zewnętrznych, które prowadzą do strony internetowej. Głównym celem tego działania jest zwiększenie autorytetu i widoczności strony w wyszukiwarkach.
Działa to w następujący sposób. Jeśli Google widzi, że linki do strony są udostępniane, że często się o niej mówi, to musi być to strona wiarygodna, taka, którą warto odwiedzić, czyli wartościowa.
Poprzez stałe zwiększanie świadomości, coraz więcej firm stosuje działania związane z optymalizacją <a href=”https://businesshero.pl/pozycjonowanie-stron-krakow/”>strony i decyduje się na usługi pozycjonowania</a>. Z tego względu w niektórych branżach ciężko wyróżnić się na tle konkurencji. Z pomocą przychodzi nam linkowanie.
Niektórzy uważają, że wystarczy stworzyć dobry content, który sam się obroni i dostarczy Ci naturalny profil linków, jednak stwierdzenie to straciło już na aktualności. Gdyby chcieć oprzeć widoczność strony tylko na naturalnie pozyskiwanych odnośnikach trzeba by było wydać duże nakłady finansowe na marketing. O tym, jak pozyskiwać linki dowiesz się więcej w dalszej części tego artykułu.
Linki zewnętrze ze względu na to, czy mają w sobie zawartą informację o tym, żeby robot Google za nimi podążał, czy nie, dzielimy na linki <i>nofollow</i> i linki <i>dofollow</i>. Za linkami <i>dofollow</i> roboty podążają i indeksują stronę, do której link prowadzi. Linki <i>nofollow</i> są widoczne dla robotów, jednak posiadają one swoistą etykietkę „nie idź za mną”, przez co roboty nie biorą pod uwagę tych linków w ocenie wartości strony, ale czy na pewno? Niezupełnie, odnośniki <i>nofollow</i> też są ważne, a właściwie ważna jest różnorodność profilu linkowego.
Linki dofollow są uznawane za linki pełnowartościowe. Przynoszą one wiele dobrego, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron. Posiadając dużo linków dofollow zyskujemy autorytet w oczach Google. Im większy autorytet strony, tym częściej strona jest polecana przez Google i tym wyżej wyświetlana jest w wynikach wyszukiwania.
Dowiadując się o tym, że warto mieć wiele linków dofollow staramy się, by naszych stron prowadziło jak najwięcej takich odnośników, ale czy zastanawialiście się kiedyś, czy witryny, z których pochodzą linkowania, są wartościowe? Linki dofollow przekazują moc strony, stronie, do której prowadzą. Jeśli jest to wartościowa, wiarygodna w oczach Google strona to dobrze dla strony, przekazana moc podniesie wartość linkowanej strony, zwiększając jej wiarygodność. Gorzej, jeśli strona ma złą reputację, wtedy wartość naszej strony spada.
Link juice – określa wartość, jaka jest przekazywana z jednej strony na drugą poprzez zamieszczenie odnośnika. Każdy link dofollow przekazuje link juice, niezależnie od tego, czy link jest zewnętrzny, czy wewnętrzny. Jest to swego rodzaju głos w głosowaniu. Im więcej głosów tym lepsza pozycja, im więcej link juice, pochodzącego z dobrej jakości stron, tym większa wiarygodność i tym lepsza pozycja.
PageRank to wskaźnik, który przez wiele lat był wykorzystywany przez Google do oceny jakości stron. Biorąc pod uwagę różne zmienne, takie jak liczba linków, do których odsyła dana strona, nadawana zostawała stronie określona wartość liczbowa, która wpływała na ocenę strony przez Google, a tym samym podwyższała lub obniżała pozycję strony w wyszukiwarce. Aktualnie uznaje się, że od 2019 roku PageRank nie jest już oficjalnie stosowaną metodą oceny jakości strony. Z obserwacji jednak można zauważyć, że nadal czynniki, które były brane pod uwagę w ustalaniu PageRank mają duże znaczenie w ustaleniu pozycji, na jakiej wyświetlana jest strona.
Zawarty w kodzie HTML znacznik informuje roboty wyszukiwarek, by nie śledziły linku, Google ich nie indeksuje, nie bierze ich pod uwagę przy ogólnej ocenie strony, przez co nie wpływają one na ranking strony w wyszukiwarce. Nie przenoszą one także link juice pomiędzy stronami. Po co więc tracić na nie czas? Pełnią one kilka istotnych funkcji na stronie.
Wybór taniej strony internetowej może być wyzwaniem, ale istnieje wiele opcji, które oferują doskonały stosunek jakości do ceny. Na przykład, platformy takie jak Wix, WordPress i Weebly oferują By stwierdzić, czy mamy do czynienia z linkiem dofollow, czy nofollow, musimy zobaczyć kod HTML, bo bez tego oba rodzaje linków wyglądają tak samo. Linki dofollow mogą zawierać w kodzie strony atrybut rel=”dofollow”, ale nie jest on konieczny, bez niego domyślnie odnośnik jest traktowany jako dofollow. W kodzie linków nofollow znajdziemy atrybut nofollow rel=”nofollow” i jest on używany we wszystkich linkach nofollow.
Profil linków — co to takiego? To zbiór wszystkich odnośników kierujących do naszej strony.
Google przeglądając nasz profil linkowy liczy, ile z linków jest typu nofollow, a ile z nich to dofollow. Gdy większość lub wszystkie linki prowadzące do danej strony są linkami typu dofollow jest to dla Google podejrzane. Istnieją narzędzia, które mogą sprawdzić stosunek linków dofollow i nofollow oraz jak oceniany jest on przez Google.
Jeśli Google uzna, że stosunek linków dofollow do nofollow jest za duży, może nałożyć na witrynę lub jej część filtry lub bany. Takie kary utrudniają, a czasami nawet uniemożliwiają pozycjonowanie strony. Bywa i tak, że strona za swoje przewinienia jest wyrzucana z indeksu wyszukiwarki, wtedy najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie nowej strony.
Jako podstawę warto przyjąć tworzenie wartościowej i oryginalnej treści, którą użytkownicy podzielą się dalej. Prowadzenie bloga firmowego to nie tylko dobry sposób na dzielenie się wartościową wiedzą, jest on także doskonałym sposobem na pozycjonowanie strony poprzez optymalizację treści z wykorzystaniem słów kluczowych. Same zalety, tylko siąść i pisać.
Linkowanie zewnętrzne to także dodawanie swojej firmy, wraz z linkiem do strony, do katalogów firm, linkowanie na stronach i forach ze zleceniami, czy ofertami.
Dużą wartość mają artykuły sponsorowane i ekspercki na znanych portalach branżowych i stronach innych przedsiębiorców. Za linkowanie w takiej formie albo trzeba zapłacić, albo nawiązać obopólną współpracę z innym przedsiębiorcą.
Linki nofollow również warto pozyskiwać, najprostszym na to sposobem jest linkowanie na portalach społecznościowych, zwiększają one ruch na stronie i pomagają zachować zrównoważony profil linkowy.
Linkowanie jest bardzo przydatne, przede wszystkim, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Linki dofollow i nofollow stanowią swoiste drogowskazy dla robotów Google poruszających się po stronie internetowej. Pamiętajmy jednak o tym, by sprawdzać wiarygodność strony linkującej, bo czasami, zamiast sobie pomóc, możemy zaszkodzić. Najlepiej sprawdza się różnorodny profil linków, jest on najlepiej odbierany przez Google i wpływa na budowanie zaufania do strony. Jeśli wiadomo, że linkowanie wpływa na widoczność strony i dzięki niemu możemy wyróżnić się na tle konkurencji, to dlaczego nie skorzystać?
Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki, na cuda trzeba poczekać ;))