SERP jest skrótowcem z języka angielskiego — Search Engine Results Page, a po polsku strona wyników wyszukiwania. Tak enigmatyczna nazwa oznacza coś tak prostego. Wpisujesz w pole wyszukiwania zapytanie, klikasz „wyszukaj” i wyświetlają się wyniki wyszukiwania. To jest właśnie SERP.
Wpisując daną frazę w wyszukiwarkę, algorytmy Google wyszykują w niej słów kluczowych, a następnie dopasowują do nich frazy kluczowe na stronach internetowych. Strony internetowe z odpowiednimi frazami są wyświetlane użytkownikowi. Im bardziej trafny według Google jest wynik, tym wyżej znajduje się w wynikach wyszukiwania, im mniej, tym niżej.
SERP prezentuje zarówno płatne, jak i naturalne wyniki wyszukiwania.
.
Wyniki organiczne wyszukiwania są także zwane wynikami naturalnymi bądź bezpłatnymi. Ich pozycja jest zależna tylko od algorytmów Google. Treść na stronie głównej, użycie określonych fraz kluczowych na stronie, a także wiele innych czynników jest uwzględnianych przy ustalaniu, w jakiej kolejności będą wyświetlane linki.
Są to reklamy Pay Per Click (PPC), oznacza to, że za każde kliknięcie linku przez użytkownika Internetu, właściciel strony musi zapłacić.
Płatne wyniki Google w wyszukiwarce Google znajdują się nad i pod wynikami organicznymi. Są one łatwe do rozpoznania, ponieważ nad linkiem wyświetla się napis „Reklama”.
Codzienny koszt za kliknięcie może być inny. Jest on ustalany na podstawie licytacji reklam. Firmy deklarują, ile maksymalnie mogą zapłacić za wyświetlanie linku po wpisaniu danego słowa kluczowego. Im więcej chętnych, tym stawka za kliknięcie jest wyższa.
Poza zadeklarowana ceną, jaką chcemy wydać na reklamę, na faktyczny koszt za kliknięcie wpływa jakość strony. Co to oznacza? Jeśli Twoja strona jest zoptymalizowana i dostosowana do wytycznych Google, możesz zapłacić mniej za „kliknięcie” niż Twoja konkurencja, niemająca zoptymalizowanej strony.
Na SERP wpływają wszystkie czynniki, które wpływają na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej: słowa kluczowe, wartościowe i aktualne treści, przyjazny adres URL, struktura nagłówków H1 do H6, metadane, optymalizacja grafik, linkowanie zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, szybkość ładowania się strony, responsywność strony, certyfikat bezpieczeństwa SSL, mapa strony, zoptymalizowany plik robots.txt oraz wiek i historia domeny.
Optymalizacja tych elementów wpływa na sposób, w jaki strona jest odbierana przez roboty Google. Jeśli Google ocenia stronę korzystnie, to wyświetla ją wysoko w rankingu wyników wyszukiwania, nawet na pierwszej stronie wyników.
Każdy wynik wyszukiwania, zarówno płatny, jak i organiczny zawiera:
• domenę — tytuł strony
• adres URL
• krótki opis strony
Nie zawsze SERP ma takie same wyniki wyszukiwania. Wiele zależy od naszych intencji. Jeżeli chcemy wyszukać, w którym roku wybuchła II wojna światowa, to jest to SERP informacyjny. Kolejnym przykład: chcemy wyszukać, gdzie znajduje się firma Business Hero. Google automatycznie pokazuje nam mapę i wskazuje miejsce, w którym się znajduje firma, jest to SERP nawigacyjny. Ostatnim typem SERP-u jest SERP transakcyjny, jeżeli chcemy dokonać zakupu, np. komputera, wyszukiwarka Google pokazuje nam strony lub sklepy, w których możemy dokonać tego zakupu. Dlatego możemy wyróżnić trzy typy wyników wyszukiwania w internecie. Ich dokładny opis znajdziecie poniżej.
Na stronie wyników wyszukiwania SERP możemy wyróżnić ponadto:
Definicje SERPÓW:
to najpopularniejszy typ wyszukiwania. Wprowadzając frazę, użytkownik ma nadzieję na znalezienie wśród wyników wyszukiwania informacji na określony temat. Traktujemy wyszukiwarkę jako źródło informacji.
jest używany, gdy użytkownik szuka określonej strony internetowej i chce ją zlokalizować za pomocą wyszukiwarki.
dla osób prowadzących biznes online ten SERP ma największe znaczenie. To właśnie tego typu zapytania prowadzą do działań przynoszących zyski, czyli zakupu usługi lub produktu. Dlatego bardzo często możemy spotkać się, z tym że SERP transakcyjny zawiera słowo call to action, czyli wezwanie do działania, takie jak, „kup teraz”.
Wpisujemy w wyszukiwarkę Google zapytania z bardzo różnymi intencjami, szukamy w Internecie informacji, pomocy, robimy zakupy, szukamy drogi do miejsca, gdzie chcemy dojechać. Google chcą nam w tym pomóc, dopasowując elementy wyników wyszukiwania do intencji użytkownika. Nieustannie są wprowadzane ulepszenia, które mają ułatwić nam życie. SERP początkowo składał się tylko i wyłącznie z wyników organicznych, dziś zawierają także sekcję płatnych wyników wyszukiwania, które są niczym innym jak płatnymi reklamami, znajdującymi się nad wynikami organicznymi. Gdy nie chcemy wydawać pieniędzy na linki sponsorowane, warto zadbać o optymalizację strony internetowej, by roboty Google dobrze ją oceniały i zwiększały pozycję wyników wyszukiwania zapytań.
Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki, na cuda trzeba poczekać ;))