Artykuł ten omawia zakres regulacji NIS2 oraz sektory gospodarki, które zostaną objęte nowymi wymogami. Przedstawione zostaną również podmioty, zarówno publiczne jak i prywatne, działające w tych sektorach.
Wraz z wejściem w życie dyrektywy NIS2, znacząco poszerza się zakres sektorów gospodarki objętych regulacją. W porównaniu do poprzedniej dyrektywy NIS1, która obejmowała 7 sektorów, NIS2 uwzględnia aż 18 sektorów. Wśród tych sektorów znajdują się przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej, sektor żywności, sektor motoryzacyjny, podmioty administracji publicznej, gospodarowania odpadami oraz producenci takich branż jak komputery czy chemikalia.
Regulacje dotyczą zarówno podmiotów publicznych, jak i prywatnych działających w tych sektorach. Nowe wymogi dotyczące cyberbezpieczeństwa będą obowiązywać zarówno kluczowe podmioty, jak i ważne podmioty. Oznacza to, że zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i mniejsze organizacje będą musiały spełnić minimalne wymagania bezpieczeństwa określone w dyrektywie NIS2.
W ramach dyrektywy NIS2, organizacje będą zobowiązane do wdrożenia minimalnego zakresu środków bezpieczeństwa w celu zapewnienia efektywnego zarządzania ryzykiem. Te środki powinny być proporcjonalne do oszacowanego ryzyka i uwzględniać różne aspekty cyberbezpieczeństwa.
Organizacje będą musiały wprowadzić polityki bezpieczeństwa, które opierają się na podejściu uwzględniającym wszystkie możliwe ryzyka, w tym także te związane z bezpieczeństwem fizycznym. Środki zarządzania ryzykiem, takie jak techniczne, operacyjne i organizacyjne, powinny być dostosowane do konkretnych potrzeb i zagrożeń organizacji. Monitorowanie i reagowanie na potencjalne zagrożenia muszą obejmować obszary takie jak zapobieganie, wykrywanie i reagowanie na incydenty, utrzymanie ciągłości działania oraz zarządzanie kryzysowe.
W ramach dyrektywy NIS2, wprowadzono nowe zasady i terminy dotyczące raportowania incydentów bezpieczeństwa. Organizacje objęte regulacją będą miały obowiązek przekazywania informacji o poważnych incydentach oraz wczesnego ostrzeżenia.
W przypadku poważnych incydentów, organizacje będą miały 72 godziny na zgłoszenie incydentu odpowiednim organom państwowym. Ponadto, będą musiały przekazać raporty okresowe na żądanie oraz raport końcowy z obsługi incydentu w ciągu jednego miesiąca od daty zgłoszenia lub od zakończenia obsługi incydentu.
Wczesne ostrzeżenie jest również istotnym elementem nowych zasad raportowania. Organizacje będą miały 24 godziny na przesłanie wczesnego ostrzeżenia w przypadku potencjalnego zagrożenia lub ataku cybernetycznego. Dzięki temu organy państwowe będą mogły szybko podjąć działania w celu ochrony przed dalszymi atakami i minimalizacji skutków incydentu.
Wprowadzenie dyrektywy NIS2 wiąże się również z wprowadzeniem surowych sankcji dla podmiotów, które nie przestrzegają nowych wymogów dotyczących cyberbezpieczeństwa. Wysokość kar administracyjnych została określona w zależności od kategorii podmiotu oraz procentowego wskaźnika rocznego obrotu.
Dla podmiotów kluczowych, które nie spełniają minimalnych wymagań bezpieczeństwa, przewidziane są kary w wysokości co najmniej 10 mln EUR lub co najmniej 2% rocznego obrotu. Natomiast dla podmiotów ważnych, które również nie dostosują się do nowych regulacji, sankcje wyniosą co najmniej 7 mln EUR lub co najmniej 1,4% rocznego obrotu.
Wprowadzenie tak wysokich kar ma na celu skuteczne zmotywowanie organizacji do wdrożenia odpowiednich środków bezpieczeństwa oraz zapewnienia ochrony przed cyberzagrożeniami. Przedsiębiorstwa muszą zdawać sobie sprawę z powagi sytuacji i konieczności inwestowania w cyberbezpieczeństwo, aby uniknąć poważnych konsekwencji finansowych.
Proaktywne zarządzanie ryzykiem jest kluczowym elementem dyrektywy NIS2. Organizacje objęte regulacją muszą skoncentrować się na monitorowaniu i reagowaniu na potencjalne zagrożenia w celu zapewnienia ochrony przed atakami cybernetycznymi oraz minimalizacji skutków incydentów.
Jednym z głównych obszarów, na które należy zwrócić uwagę, jest wprowadzenie polityk bezpieczeństwa. Organizacje muszą opracować i wdrożyć odpowiednie polityki, które uwzględniają wszystkie możliwe ryzyka, zarówno te związane z cyberbezpieczeństwem, jak i bezpieczeństwem fizycznym. Polityki te powinny obejmować środki zarządzania ryzykiem, techniczne, operacyjne i organizacyjne, które są proporcjonalne do oszacowanego ryzyka.
Kolejnym istotnym obszarem jest utrzymanie ciągłości działania oraz zarządzanie kryzysowe. Organizacje muszą być przygotowane na potencjalne incydenty i mieć odpowiednie procedury w przypadku wystąpienia zagrożenia lub ataku. Ważne jest również regularne szkolenie personelu w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz przeprowadzanie regularnych testów i symulacji, aby sprawdzić skuteczność przyjętych środków bezpieczeństwa.
Proaktywne zarządzanie ryzykiem jest kluczowe dla zapewnienia ochrony przed cyberzagrożeniami. Organizacje muszą działać w sposób świadomy i odpowiedzialny, inwestując w cyberbezpieczeństwo oraz stale aktualizując swoje polityki i procedury w celu dostosowania się do zmieniającego się krajobrazu zagrożeń
PwC oferuje szeroki zakres usług, które mogą pomóc Twojej organizacji w dostosowaniu się do wymogów dyrektywy NIS2. Nasz zespół ekspertów posiada bogate doświadczenie w obszarze cyberbezpieczeństwa i jest gotowy, aby wesprzeć Cię na każdym etapie procesu.
Nasze usługi obejmują:
Współpraca z PwC przy implementacji nowych wymogów NIS2 może przynieść wiele korzyści dla Twojej organizacji. Nasz zespół pomoże Ci zidentyfikować ewentualne luki lub obszary w politykach dotyczących cyberbezpieczeństwa, które wymagają aktualizacji lub opracowania nowych. Dzięki naszym usługom będziesz miał pewność, że Twoja organizacja spełnia minimalne wymagania bezpieczeństwa i jest odpowiednio przygotowana na potencjalne zagrożenia. Współpraca z doświadczonym partnerem, takim jak PwC, zapewni Ci spokój i zaufanie, że Twoja organizacja działa zgodnie z najnowszymi standardami cyberbezpieczeństwa.
Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki, na cuda trzeba poczekać ;))