Pozycjonowanie strony firmy – od czego zacząć?
Dom Na skróty Niektórzy twierdzą, że pozycjonowanie strony internetowej to czarna magia,…
Pozycjonowanie. Coraz więcej użytkowników wie, co oznacza to słowo, jednak większości kojarzy się ono z pozycjonowaniem stron, pozycjonować można nie tylko strony, ale także filmy np. na takim serwisie jak YouTube. Pozycjonowanie filmów to inwestycja w przyszłość, zwłaszcza w czasach gdy format, jakim jest film, jest coraz bardziej popularny i preferowany przez odbiorców. Zamiast wydawać pieniądze na reklamy wyświetlane na YouTube tworzone za pomocą Google Ads, warto postawić na budowanie pozycji na YouTube i pozyskiwanie organicznych wyświetleń.
Platforma YouTube powstała w 2005 roku, w walentynki. Na samym początku jej działania nikt nie przypuszczał, że stanie się ona jedną z najszybciej rozwijających się witryn na świecie. Pierwsze filmy były krótkimi formatami, a youtuber był wtedy „zawodem” o niewiadomej przyszłości. Wstawianie filmów było raczej zajęciem hobbistycznym, aktualnie niejednokrotnie jest pracą, z której bez problemu można żyć, nie martwiąc się, czy wystarczy do pierwszego.
W związku z tak dużym rozwojem YouTube ma ogromny potencjał marketingowy, pozwala dotrzeć do wielu nowych odbiorców. Należy jednak pamiętać, że YouTube rządzi się swoimi prawami, 90% filmów wstawionych na tę platformę nie przekracza tysiąca wyświetleń. Tak jak w pozycjonowaniu stron w Google są algorytmy, tak istnieją również algorytmy YouTube, do których należy się stosować, by film był wyświetlany w wynikach wyszukiwania YouTube.
Pozycjonowanie filmów na YouTube to sposób na dotarcie do większej liczby odbiorców i uzyskanie lepszych wyświetleń. Na platformie znajdują się miliardy filmów z ponad 80 krajów, co nie tylko pokazuje wielkość i popularność tego serwisu, ale również jego potencjał.
Ogromna rzesza użytkowników, do których mamy możliwość dotrzeć ze swoim przekazem, filmem, reklamą to szansa, z której nie skorzystałby tylko głupiec. Dzięki pozycjonowaniu filmów możesz zwiększyć zasięgi swoich filmów nawet o 400%.
Na YouTube można tworzyć filmy o tematyce podobnej do tej na mediach społecznościowych takich jak Instagram, Facebook czy Tik Tok jednak jest to format dłuższy, co niewątpliwie jest zaletą YouTube. Są twórcy, którzy doceniają możliwość wstawiania filmów kilkunasto-, kilkudziesięciominutowych, zwłaszcza gdy do omówienia jest szeroki temat, którego nie da się w pełni omówić w kilka minut.
Filmy mogą pomóc Ci wzbudzić zainteresowanie tematyką, w której działasz, ale także zbudować zaufanie klientów tworząc filmy eksperckie. Jakie filmy możesz umieszczać na kanale YouTube Twojej firmy? Mogą to być filmy poradnikowe, gdzie rozwiązujesz problemy swoich klientów, odpowiadasz na ich pytania, mogą to być filmy instruktażowe, w których przedstawiasz działanie usług Twojej firmy, pokazujesz jak używać Twoich produktów i przedstawiasz ich zalety. Jeśli chcesz zbudować relacje z klientami, możesz tworzyć materiały, które pokazują dzień z życia firmy lub relacjonować wydarzenia związane z branżą, w których bierzesz udział. Wszystko zależy od tego, jakie cele sobie postawisz i w jaki sposób będziesz chciał je realizować.
Pozycjonowanie filmów na YouTube ma pewne cechy wspólne z pozycjonowaniem stron, takie jak dobór odpowiednich słów kluczowych czy linkowanie, choć na Serwisie YouTube wygląda to nieco inaczej. Oprócz tych cech wspólnych dzięki, którym film pozycjonowany na yt może pojawić się też w wynikach wyszukiwania Google, pozycjonowanie filmu YouTube posiada swoje własne algorytmy, na które należy zwrócić uwagę, są to m.in.: tytuł filmu oraz pliku, miniatura filmu, opis oraz aktywność pod filmem.
Zanim zaczniesz tworzyć filmy, pamiętaj, aby odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań i zaplanować swoje działania. Po pierwsze zastanów się, kto jest Twoją grupą docelową, aby dopasować do niej tematykę treści oraz język, którym się posługujesz.
Pozycjonowanie filmów na YouTube jest bezcelowe, gdy film nie niesie ze sobą wartości lub gdy jego jakość jest wadliwa. Gdyby nawet taki film wyświetlał się jako pierwszy na liście, byłby szybko wyłączany, przez co algorytmy uznałyby go za bezwartościowy. Jeśli zabierasz się za tworzenie filmów, po pierwsze zaplanuj treści, jakie będziesz nagrywać, po drugi nagraj film dobrej jakości. Co Ci będzie do tego przydatne?
By obraz się nie trząsł, był statyczny, a Ty będziesz mieć wolne ręce.
Nie świeć widzom po oczach, ale zadbaj też o to, by film nie był ciemny, by wszystkie elementy na nim były dobrze widoczne.
Przekazuj swoją wiedzę w jak najprostszych słowach. Nie każdy, kto Cię ogląda, jest związany z Twoją branżą i zna specyficzne słownictwo, które w niej występuje.
Jeśli nie posiadasz odpowiedniego sprzętu lub umiejętności, zastanów się, czy nie zacząć współpracy z profesjonalistami. Gdy jednak nie masz na to funduszy, może odkryjesz talent u kogoś ze znajomych bądź rodziny 😉
Tytuł filmu to jeden z elementów, który jest widziany jako pierwszy przez odbiorców Twoich treści, ale również jest brany pod uwagę przez algorytmy YouTube. Aby nie został on ucięty, powinien zawierać maksymalnie 60 znaków ze spacją, dlatego warto go przemyśleć. Częstymi udostępnieniami cechują się clickbaitowe tytuły, pamiętać jednak należy, by pasowały one tematyką do filmu. Warto także zadbać o unikatowość i brak duplikacji, dzięki temu tytuł będzie się wyróżniał i nie będzie mylony z filmem innego twórcy.
Gdy tytuł jest za długi i zostaje ucięty, można to wykorzystać i stworzyć taki początek, który zachęca do poznania jego dalszego ciągu, ale żeby to zrobić, należy wyświetlić film. Pamiętaj jednak, że algorytmu lubią filmy, które są wyświetlane minimum pięć minut, dlatego zadbaj, by początek filmu był interesujący, a widzowie zostaną na dłużej.
Najważniejsze na koniec, zawrzyj w tytule filmu frazę kluczową, jest to niezwykle ważne, zapytania użytkowników podczas wyszukiwania filmów będą kojarzone właśnie z tymi słowami kluczowymi. Słowo kluczowe umieść na początku, by w przypadku gdy tytuł zostanie przycięty przez wyszukiwarkę, nie zostało ono schowane. Dobrze jest również dodać w tytule emoji związane z tematyką filmu, jest to dobrze postrzegane zarówno przez widzów, jak i przez roboty YouTube.
YouTube, tak jak Google, jest wyszukiwarką, dlatego, jeśli znasz działanie słów kluczowych w przypadku pozycjonowania w Google, na YouTube będzie Ci już łatwiej. Aby dobrać słowa kluczowe, które będziemy chcieli umieścić czy w tytule, w tagach czy w opisie filmu można skorzystać z planerów słów kluczowych, pomocna także będzie analiza filmów konkurencji. Dostępne są dane na temat miesięcznej liczby wyszukań konkretnej frazy, warto także korzystać z podpowiedzi, które wyświetlają się w wyszukiwarce yt podczas wpisywania zapytania. Najważniejsze by frazy, których używasz, były związane z branżą, w której pracujesz i tematyką filmów, które tworzysz.
Wygodnym narzędziem do analizy widoczności, porównania tagów czy fraz kluczowych jest wtyczka do Chrome vidIQ, jednak wymaga ona już pewnej wiedzy i aby z niej efektywnie korzystać, trzeba ją dobrze poznać.
W pozycjonowaniu filmów na yt to właśnie w opisie mamy pole do popisu. Jest to streszczenie i dopełnienie filmu, warto w nim umieścić spis treści, aby widz mógł bezpośrednio przejść do fragmentu filmu, który go interesuje.
Opis powinien zawierać minimalnie 450 znaków ze spacją, a w kilku pierwszych zdaniach powinny zostać umieszczone wybrane słowa kluczowe. Dlaczego w pierwszych zdaniach? Ponieważ to właśnie one będą się wyświetlały, gdy film trafi do wyników wyszukiwania Google.
Opis można wykorzystać do podania linków, nie tylko do badań, o których wspomnieliśmy w trakcie filmu, ale także do produktów, firmowej strony internetowej czy social mediów, a przede wszystkim do kanału na YouTube. Pomoże to zwiększyć ruch na Twojej stronie internetowych czy portalach w social mediach. Nie zapomnij, aby także tu dodać zachętę do subskrypcji! 😉
Na YouTube zastosowanie mają także tagi, dzięki którym może być wyszukany film. Nie dodawaj tagów w opisie, podczas przesyłania filmów jest na nie specjalnie wyznaczone miejsce.
YouTube sam może wygenerować miniaturkę filmu, który jest umieszczany na platformie, jednak nie jest to dobrze postrzegane ani przez widzów, ani przez algorytmy YouTube. Rozmiar miniatury w pikselach, który jest najlepiej użyć to 1280x720px, jeśli mowa o formacie to można użyć pliku .jpg lub .png, całkowity rozmiar pliku nie może być większy niż 2MB, ale oczywiście im mniej, tym lepiej.
Zadbaj, by miniatura filmu była wyraźna, dobrze widziane są zdjęcia, które zostały zrobione podczas nagrywania filmu. Można na zdjęciu umieścić logo firmy czy krótki chwytliwy napis, najważniejsze by grafika była atrakcyjna dla widza i zachęcała do obejrzenia filmu.
Podstawowe elementy, na które należy zwrócić uwagę zostały już poruszone wcześniej, pozostaje jednak nadal kilka kwestii, o których warto pamiętać.
1) Wszystkie elementy filmu, czyli tytuł, opis, miniatura oraz oczywiście sam film muszą stanowić spójną całość, jest to pozytywnie odbierane zarówno przez widzów, jak i przez algorytmy.
2) Dodawanie napisów do filmów — w dzisiejszych czasach duża część użytkowników ogląda filmy bez dźwięku jadąc autobusem, czy czekając w kolejce, dlatego napisy są przydatnym elementem filmów czy rolek. Możne je dodać do filmu na kilka sposobów:
3) Promuj wideo na stronie internetowej firmy, na kontach na social mediach, możesz nawet dodać link w stopce mailowej.
4) Stwórz playlistę filmów o podobnej tematyce lub serii filmów na dany temat. Jeśli użytkownikowi spodoba się film, który oglądał, to chętnie obejrzy następne. Możesz również dodać propozycje filmów na ekranie końcowym filmu lub w karcie, gdy chcesz podać link do filmu, w którym rozwijasz jakiś temat. Linki w postaci karty wyświetlają się w formie „zajawek”, które po kliknięciu przenoszą do danych filmów. W ciągu jednego filmu możesz dodać do pięciu linków w karcie.
5) Dodawaj treści regularnie. Regularne publikacje są promowane nie tylko na YouTube, ale na wszystkich portalach, na których użytkownicy je umieszczają. Jest to pozytywnie odbierane nie tylko przez algorytm, ale także przez widzów.
Pozycjonujemy strony internetowe i kanały na YouTube od kilku lat, na doborze słów kluczowych znamy się jak mało kto. Chętnie pomożemy Ci zoptymalizować treści, jakie umieszczasz w Internecie i zaistnieć Twojej firmie zarówna na YouTube jak i w Google. Dzięki pozycjonowaniu filmów na YouTube dotrzesz do większej liczby odbiorców, zwiększysz ruch także na stronie internetowej i zbudujesz rozpoznawalność swojej marki.
Na YouTube możesz stworzyć nie tylko serię filmów poradnikowych, instruktażowych czy relacje z wydarzeń w firmie, ale także kursy czy szkolenia, które później możesz sprzedawać. YouTube jest platformą o bardzo dużym potencjale, nie rezygnuj z takiej możliwości.
Chcesz skorzystać z naszych usług, ale masz pytania? Napisz do nas!
Skontaktuj się z nami, jeśli potrzebujesz pomocy, masz jakieś uwagi lub po prostu chcesz porozmawiać.
Dom Na skróty Niektórzy twierdzą, że pozycjonowanie strony internetowej to czarna magia,…
Dom Na skróty Niedawno głośno było o awarii serwerów jednego z popularnych…
Dom Na skróty Jako ekspert w dziedzinie tworzenia stron internetowych dla firm,…
Dom Na skróty Artykuł ten omawia zakres regulacji NIS2 oraz sektory gospodarki,…
Dom Na skróty Czy pozycjonowanie stron internetowych w 2024 roku stanie się…
Dom Na skróty Czy zastanawiałeś się, jak sprawić, aby Twoja strona internetowa…