fbpx
Strona główna » Jak stworzyć przyjazny adres URL?

Jak stworzyć przyjazny adres URL?

Jak stworzyć przyjazny adres URL?
NA SKRÓTY

URL– Uniform Resource Locator, czyli ujednolicany format adresowania zasobów. To dzięki adresom URL możesz wysłać link do podstrony czy produktu. Za ich pomocą udostępniamy strony na Facebooku czy innych mediach społecznościowych. Każda strona ma adres URL, dlatego Google traktuje każde url jako osobną podstronę.

Struktura adresu URL strony internetowej

Adres URL strony internetowej składa się z czterech głównych elementów:

  • protokół http lub protokół zabezpieczony https
  • adres serwera – .pl, eu, .com – zależy od tego, dla jakiego kraju dedykowana jest strona
  • ścieżka do zasobu
  • parametr

Ogólna struktura URL jest bardziej skomplikowana, ale nie będziemy się na nich skupiać w tym wpisie.

Różnica między adresem http a https

Protokół https oznacza, że ma standard SSL, czyli Secure Sockets Layer. Jest to protokół zabezpieczający dane właściciela strony i klienta przed atakami hakerów. Wszelkie dane takie jak adres domowy, numer telefonu, numer karty płatniczej, login, hasła są zabezpieczone przed kradzieżą. Jeśli budujesz pod adresem URL sklep internetowy, zabezpiecz go certyfikatem SSL. 

Warto wspomnieć, że posiadanie lub nie poprawnie wdrożonego certyfikatu SSL jest czynnikiem rankingowym, który roboty Google biorą pod uwagę przy ustalaniu pozycji strony w wyszukiwarce.

Cechy przyjaznego adresu URL

Przyjazny URL? Ale przyjazny dla kogo i jak wyglądają przyjazne adresy? Adres URL powinien być przyjazny zarówno dla użytkowników Internetu, jak i dla robotów Google. Dla użytkowników, aby nie mieli oni problemów z zapamiętaniem adresu url, a podczas ich kopiowania nie zajmowały wiele miejsca. Roboty Google stale przeszukują Internet, by znaleźć nowe informacje, przechodzą do stron internetowych za pomocą adresu url i go indeksują nadając jej konkretną pozycję w wyszukiwarce.

A więc co jest najważniejsze, by adres URL ułatwiał pozycjonowanie strony?

 

  • krótki adres – nie ma potrzeby opisywać wszystkiego, co się da znaleźć na stronie, im krótszy adres url, tym lepszy
  • adres strony powinien zawierać słowa kluczowe, kojarzone ze stroną, tak aby wysyłając link nikt nie musiał się domyślać co znajdzie po jego otwarciu
  • nie zawiera przypadkowych znaków, liczb czy liter, użyte w url znaki tworzą logiczną całość
  • słowa w nim są oddzielone dywizami
  • jest łatwy do zapamiętania i wpisania
  • pokazuje konkretną ścieżkę podstron

Czego nie używać tworząc adres URL?

  • polskich znaków – zwykle w linku są zamieniane na innego rodzaju znaki, przez co url jest mniej czytelny, a pozycjonowanie takich stron jest droższe
  • wielkich liter – zdarza się, że wyszukiwarki traktują adresy url z wielkimi literami i ich odpowiedniki z małymi literami jako dwa osobne adresy, przez co treści są powielane w obrębie jednej domeny
  • podkreślnik w roli separatora – lub po prostu myślnik, ale unikać należy spacji dla lepszego zrozumienia adresu url
  • parametrów, niewpływających na treść witryny
  • encji (&nbsp)
  • daty – stosując daty w adresie url możesz mieć problem z aktualizacjią treści i ryzyko, że użytkownik poszuka aktualniejszych treści
  • dynamiczny adres url – zadbaj aby wersja kanoniczna strony posiadała statyczny adres url niezależny od sesji czy innych zmiennych podawanych w parametrach

Przykłady prawidłowych adresów URL:

Adres URL strony internetowej a Audyt SEO

Podczas audytu SEO bada się prawidłowość indeksowania adresów url przez roboty Google. Działania mające na celu optymalizację adresów url są ważne, ponieważ nieprzyjazny adres url ze względu na dużą ilość nic nieznaczących parametrów może zostać potraktowany jako spam.

Adres URL strony internetowej może ułatwiać bądź utrudniać robotom indeksację, a użytkownikom Internetu wyszukiwanie informacji np.: o sklepie, marce, usłudze czy produktach.

Wszystkie składowe przyjaznego adresu URL wpływają na pozycjonowanie. Dlaczego to takie ważne? Przyjazny adres url strony to wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja Twojej strony w wyszukiwarce, tym więcej osób ją odwiedzi. Im więcej odwiedzających tym większa szansa na pozyskanie większej ilości klientów.

Www, czy brak www - co jest lepsze dla SEO

Przede wszystkim zdecyduj się korzystać z jednej wersji i bądź w tym konsekwentny, bo dla Google to dwa różne adresy. Tak naprawdę przedrostek www był stosowany na samym początku powstawania stron internetowych, a teraz stanowi już relikt i coraz rzadziej się go używa. Technicznie rzecz ujmując, jest on zupełnie zbędny, ale nadal dość często spotykany. Żeby nie musieć się martwić o to, że Google uzna którąś z podstron, za zupełnie odrębną stronę najlepiej jest zrobić przekierowanie, które automatycznie doda lub usunie „www”.

 

Podsumowanie

Optymalizacja adresów url pomaga w osiągnięciu wymarzonej pozycji w wyszukiwarkach. Prawidłowy adres url powinien być krótki i prosty, dobrze jest również zawrzeć w nim słowa kluczowe ważne dla danego produktu czy usługi.
Chcesz dowiedzieć się, czy struktura adresu url Twojej strony jest prawidłowa, a może chcesz ją zmienić, tylko nie bardzo wiesz jak? Napisz do nas, a odpowiemy na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Joanna Warzecha
Joanna Warzecha

Ostatnie wpisy

Potrzebujesz SEO?
Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

Chcesz zobaczyć co możemy zrobić dla Ciebie?

Zostaw swoje dane, a zadzwonimy i porozmawiamy o produkcji która wprowadzi twój biznes na wyższy poziom!

Zamów bezpłatny audyt seo i bądź w TOP 3 GOOGLE!!!
This is default text for notification bar