Benchmarking słowo to pochodzi z języka angielskiego, rzeczownik „benchmark” oznacza punkt odniesienia, czasownik „to benchmark sth.” oznacza porównywać coś. Z tego tłumaczenia idealnie można zrozumieć, na czym polega benchmarking, a polega on na znalezieniu wzorca, punktu odniesienia, z którym chcemy się podrównać. W zależności od rodzaju benchmarkingu tym wzorcem będzie albo inny oddział danej firmy, albo konkurencja. Głównym celem jest znalezienie dobrych rozwiązań, które pomogły danym firmom osiągnąć sukces i wprowadzenie tych rozwiązań do swojej firmy.
Nie może to być jednak kradzież danych, wszystkie dane, jakie pozyskujemy, muszą być pozyskane legalnie, a najlepiej za zgodą lub we współpracy z firmą, którą analizujemy. Analiza konkurencji pozwala na poprawę efektywności firmy oraz jej organizacji, dzięki zebranym danym można poprawić swoją strategię prowadzenia działalności.
Benchmarking wewnętrzny to rodzaj benchmarkingu polegający na analizie własnej firmy. Często jest wykorzystywany w dużych organizacjach posiadających swoje placówki czy filie.
Ma oczywiście swoje wady i zalety. Niekwestionowalną zaletą jest łatwy dostęp do danych potrzebnych do porównania. Wadą jest to, że zwykle strategie marketingowe dla całej firmy tworzone są przez tę samą osobę lub grupę osób, z tego wynika, że porównując oddziały tej samej firmy, możemy porównywać jedynie sposób wdrożenia odgórnych wytycznych oraz ich skuteczność, a nie samą strategię czy zastosowane rozwiązania.
To rodzaj benchmarkingu zewnętrznego polegający na analizie działań konkurencji. Często wybieramy firmę będącą liderem rynku, od której chcielibyśmy się wiele nauczyć.
Widząc sukcesy konkurencyjnych firm, często zastanawiamy się, co takiego zrobiły lepiej od nas, że osiągnęły większy sukces. Benchmarking zewnętrzny działa właśnie w tym obszarze. Porównuje działania firm z tych samych branży, czyli konkurencję. Jest to jednak niełatwe, by porównać takie dane jak, np.: działania marketingowe firmy, etapy współpracy z klientem, czy sposoby radzenia sobie z wahaniami na rynku.
Przeprowadzając benchmarking, często mamy utrudniony dostęp do potrzebnych danych, a ich pozyskanie nie może opierać się na ich wykradzeniu. Benchmarking może być przeprowadzony tylko za zgodą obu porównywanych przedsiębiorstw. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest współpraca z innym przedsiębiorcą i wymiana lub kupno danych potrzebnych do przeprowadzenia analizy.
To rodzaj benchmarkingu, w którym porównywane firmy nie muszą być, zwykle nie są, z tej samej branży, ale łączy je to, że realizują takie same zadania, funkcje, np. organizacja transportu, czy zaopatrzenia, obsługa klienta.
Przykład: Twoje firma sprzedaje samochody, a firma, z którą będziesz się porównywał, również sprzedaje, ale luksusowe meble. Co Was łączy? Sprzedaż. Możesz analizować zachowania sprzedawców podczas obsługiwania klientów. Jak przekonują ich, że produkt właśnie ich firmy jest najlepszy? Jak sprawiają, że klient zostaje na dłużej? Takie tematy łączą firmy niezależnie od branży. A gdy nie jesteście dla siebie bezpośrednią konkurencją, łatwiej nawiązać ze sobą współpracę.
Rodzaj benchmarkingu zwany inaczej globalnym lub horyzontalnym. Jest bardzo zbliżony do benchmarkingu funkcjonalnego, również obejmuje firmy należące do innych branży, które porównują procesy zachodzące niezależnie od profilu ich działalności. Analizując strategię działania innej firmy, możemy wyciągnąć wiele przydatnych informacji, które po wdrożeniu pozwalają na znaczne zwiększenie wydajności pracowników i lepszą organizację pracy.
Celem przeprowadzania benchmarkingu jest zwiększenie efektywności i skuteczności działań w firmie. Warto jednak zaznaczyć, że nigdy nie możemy być pewni, że rozwiązanie, jakie postanowiliśmy wprowadzić, na podstawie wyników innej firmy, jest najlepszym możliwym, dzięki któremu poprawisz działanie swojej firmy. Benchmarking to nie tylko sposób na poprawę wyników firmy, ale także na czerpanie inspiracji z innych przedsiębiorstw, często innych branż, szansa na to, by nie popadać w schematy i stale się rozwijać.
Rzeczy niemożliwe załatwiam od ręki, na cuda trzeba poczekać ;))